Chris Beuker 12.85 m. vissermanaak: ‘State of the art’

Tijdens een proefvaart deze maand toonde de nieuwe 12.85 m. vissermanaak haar potentie. ‘Opvallend hoe makkelijk het schip op snelheid komt,’ zegt Arthur van ‘t Hof. We maken foto’s met watersportfotograaf Klaas Wiersma voor De Spiegel der Zeilvaart.

Het concept voor de 12.85 van Chris Beuker ontstond al drie jaar geleden, maar voor optimalisatie van het lijnenplan is uitgebreid de tijd genomen. Met behulp van virtuele sleeptankproeven zijn een twaalftal ontwerpvarianten onderzocht. Hierbij werd gekeken naar de weerstand, het zeegangsgedrag en de zeileigenschappen. Eigenaar Jos Jellesma uit Lemmer koos samen met architect Martijn van Schaik (Hoek Design) uiteindelijk voor een slanke variant, met een lagere weerstand.

Laag zwaartepunt

Kenmerkend van de Chris Beuker Lemsteraken is de binnenruimte met stahoogte in het interieur. Dat wordt bereikt door een lage spanthoogte, mogelijk gemaakt door meer stijfheid in de romp. Het toepassen van maar liefst 12 mm. staal in het vlak, afnemend tot 3 mm. voor de hogere gangen, zorgt niet alleen voor stijfheid, maar ook een laag zwaartepunt. Uitwendig is de romp geheel glad; het schip is niet op de kielbalk gebouwd, maar de kielbalk is opgenomen in de constructie van het vlak.
De lengte-breedte verhouding van de 12.85 is op het water direct zichtbaar. Al scheelt het maar een paar handbreedten, in achteraanzicht oogt het schip bijzonder slank. Desondanks zijn de einden niet gepiekt, maar is de rustige en voor de ontwerpen van Chris Beuker kenmerkende zeeg behouden gebleven.

Hoge aspectverhoudingen

Voortbordurend op het succes van de Chris Beuker 11.85, waarvan inmiddels 5 schepen zijn opgeleverd, is opnieuw gekozen voor een tuigage met relatief hoge aspectverhoudingen. Dit komt vooral ten goede aan de halve- en meer aandewindse koersen. Het wedstrijdtuig is geleverd door Molenaar en staat er tijdens de proefvaart perfect bij. Deze 12.85 is voorzien van wedstrijdzeilen, gecombineerd met toerzeilen op een wegneembare furler. De rolsystemen maken het gebruik van de fok, kluiver en vlak gesneden lichtweer ‘code-zero’ eenvoudig en daardoor geschikt voor kleine bemanning. De tuiglieren zijn gecombineerd met trimlieren en zijn allemaal elektrisch uitgevoerd.

State of the art techniek

De 12.85 vissermanaak laat zich in principe met een appje varen. Het schip is uitgerust met een hybride aandrijving voor geruisloos elektrisch varen en beschikt daarvoor over een Li-ion accubank voldoende voor 5 uren varen met 5 knoop bootsnelheid. Gekozen is voor een autoprop, die zich automatisch aanpast aan het vermogen op de schroefas. De zelfzoekende schroefbladen stellen altijd de juiste spoed in, ook in zeegang. Dit is nodig om de verschillende vermogens karakteristieken van de elektrische aandrijving en de diesel op te vangen.

De hoofdmotor, tevens generator, is van Scam Marine (Kubota). De accubank laat zich binnen drie uren weer volladen. Voor de aansturing van alle electronica is een CZone MasterBus systeem (Mastervolt) door het hele schip aangelegd, met alle benodigde software centraal toegankelijk in een groot touchscreen in de motorkist.

Smaakvol interieur

Ook een handelsmerk van Chris Beuker: het ingetogen interieur met een klassieke uitstraling zonder opsmuk. Met drie aparte hutten biedt het schip 6 vaste slaapplaatsen. Centraal is de salon geplaatst met de kombuis. De grote koekoek in het dek zorgt voor extra daglicht instraling. Uiteraard is het schip voorzien van alle gemakken, tot een Quooker aan toe.

Innovaties

Het eindresultaat van de 12.85 mag er zijn. Ook nu zijn weer een aantal innovaties doorgevoerd, naast de opvallende hybride aandrijving. Zo zijn – passend binnen de regels – de tracks voor de lei-ogen uitgevoerd in grijs geanodiseerd aluminium, in plaats van het veel zwaardere en door maatwerk kostbare RVS. Voor het interieur zijn waar mogelijk sandwich panelen met balsa kern toegepast, waardoor zo’n 500 kg. is bespaard. Ook zijn zeer compacte invoerblokken gebruikt voor de hydraulisch aangedreven zwaardlieren. Helemaal nieuw is de ruim drie meter lange spudpaal, weggewerkt in de maststeun, waarmee voor koffie of lunch een oppertje zoeken een groot gemak is geworden.

Maar het meest opzienbarend is en blijft het muisstil varen. Omdat geluid van een dreunende diesel ontbreekt, is de voortgang door het water een aparte sensatie. Schipper, pas op uw snelheid!
Meer informatie:
De Chris Beuker 12.85 m. vissermanaak, gedoopt LE111 is beschikbaar voor charter. Voor het varen met relaties of familie is het schip dankzij de grote kuip zeer geschikt. Uitvalsbasis is Lemmer, andere locaties in overleg. Voor meer informatie: info@chrisbeuker.nl

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

Contact