Lemsteraak Roefuitvoering JachtuitvoeringLemsteraak Roefuitvoering JachtuitvoeringLemsteraak Roefuitvoering JachtuitvoeringLemsteraak Roefuitvoering JachtuitvoeringLemsteraak Roefuitvoering JachtuitvoeringLemsteraak Roefuitvoering JachtuitvoeringLemsteraak Roefuitvoering JachtuitvoeringLemsteraak Roefuitvoering JachtuitvoeringLemsteraak Roefuitvoering JachtuitvoeringLemsteraak Roefuitvoering JachtuitvoeringLemsteraak Roefuitvoering JachtuitvoeringLemsteraak Roefuitvoering JachtuitvoeringLemsteraak Roefuitvoering JachtuitvoeringLemsteraak Roefuitvoering JachtuitvoeringLemsteraak Roefuitvoering JachtuitvoeringLemsteraak Roefuitvoering JachtuitvoeringLemsteraak Roefuitvoering JachtuitvoeringLemsteraak Roefuitvoering JachtuitvoeringLemsteraak Roefuitvoering JachtuitvoeringLemsteraak Roefuitvoering JachtuitvoeringLemsteraak Roefuitvoering JachtuitvoeringLemsteraak Roefuitvoering Jachtuitvoering

Lemsteraak Roefuitvoering Jachtuitvoering

Vraagprijs: € 275.000 (BTW Betaald)

WL18 'Fasant'

Peter Tolsma en IJsbrand Dijkstra schrijven in het boek "De mosselaak WL18 'Fasant', een echt "Lemmerjacht" (2020):
We weten dat in 1916/1917 twee Zeeuwen elk een nieuwe mosselaak bestelden bij Gebr. De Boer in Lemmer. Het zijn beiden vissers die de schepen, behalve voor de mosselteelt in Zeeland zelf, met name willen gebruiken voor de vangst van mosselzaad op de Waddenzee om ze daarna in te zetten voor snel transport naar hun mosselpercelen in Zeeland.
De vissers in kwestie zijn: P. Verschraegen. Hij bestelt de 'Fasant', aangeduid in het werfboek als motoraak met werfnummer 173 en de Gebroeders Schot. Zij laten de motorvischaak 'Maria Cristina' bouwen met werfnummer 176.

Het speurwerk naar de herkomst wordt uitgebreid beschreven in het boek

Het is leuk om te zien dat dankzij veel speurwerk, eenduidig de opdrachtgever en de overgang van scheepseigenaren in de loop der tijd kon worden vastgesteld. Ook is nu de eerste naam en de definitieve bouwdatum van het schip daardoor duidelijk geworden. Uit de verschillende bronnen was dit mogelijk, het werfboek, visserijregister, scheepskadaster en Kromhoutregister.
De naam was: 'Fasant' en het bouwjaar 1916. Soms wordt deze naam anders gespeld Fazant, maar in het Zeeuwse Visserijregister staat het duidelijk met een "s". Daarom geven IJsbrand en Alda het schip in 2020, naast het visserijnummer WL18, haar oorspronkelijke naam FASANT terug.

De Mosselaak

Een mosselaak is een wat bredere en achter wat vollere Lemsteraak, iets minder diepstekend dan de andere Lemsteraken, speciaal ingericht voor het vervoer van mosselzaad en mosselen van de Zuiderzee en de Waddenzee naar Zeeland. Een aantal Zeeuwse vissers maakte jaarlijks die tochten, om dat zaad in haar eigen percelen in Zeeland weer uit te kunnen zetten. Daar groeide de mossel verder en werd, na een aantal keren te zijn verwaterd, geoogst en verhandeld. De Lemster mosselaak bleek een snelle zeiler en een zeer hanteerbaar schip in vergelijking met de Hengsten en Hoogaarsen die de gebruikelijke Zeeuwse vissersschepen wel `Lemmerjachten'.

Op grond van het feit dat er een flink aantal van deze schepen in Bruinisse lag, werd er ook wel over 'Bruinisser jachten' gesproken. Het woord jacht is hier in de oud-vaderlandse betekenis afgeleid van 'jagen' hetgeen `snel varen' als betekenis had. Volgens zeggen scheelde het de vissers, die naar de Waddenzee en terug voeren vanuit Zeeland ,een volle dag om deze reis te volbrengen. En ook voor het naar de markt brengen van mosselen was die snelheid natuurlijk belangrijk. Geen wonder dus dat een flink aantal Zeeuwen bij De Boer in Lemmer, Stapel in Enkhuizen, Appelo te Zwartsluis en Van Goor in Kampen een mosselaak bestelden. In Zeeland zelf kwam naar aanleiding van deze aken bij scheepsbouwers de gedachte op om hun eigen schepen, die daar geschikt voor waren, van een soortgelijke kont te voorzien. Zo ontstond o.a. de Lemmerhengst.

Specificaties van de Lemsteraak Roefuitvoering Jachtuitvoering

Algemeen

Ontwerper:
Gebr de Boer Lemmer
Werf:
Gebr de Boer Lemmer
Bouwnummer:
173
CE:
Vrijgesteld
Rompvorm:
Rondspant
Rompkleur:
Zwart
Dek en opbouw kleur:
Groen
Dek en opbouw materiaal:
Staal
Romp zwart, boeisel groen, dek gebroken wit
Kuip:
Achterkuip
Doorvaarthoogte normaal:
19 m
Variabele diepgang:
Diepgang:
110 cm
Waterverplaatsing:
30 ton
Ballast:
1 ton
Besturing:
Stuurwiel
Hydraulisch
Roer:
Enkel
Kiel/zwaard:
Zijzwaarden
Opmerkingen:
  • Varend Monument®, Registratie nummer: 2012. Registratie datum: 17-03-2022

     

Accommodatie

Salon:
Stahoogte:
200 cm
Eethoek:
Machinekamer:
Hutten:
2
Slaapplaatsen:
Vast: 6 Extra: 3
Type interieur:
Modern, houtlook
Iepen hout
Kleur stoffering:
Rood
Matrassen:
Kussens:
Gordijnen:
Watertank & materiaal:
Watertankmeter:
Vuilwatertank & materiaal:
Niet voor toilet
Watersysteem:
Druksysteem
Warm water:
Aantal douches:
1
Radio/CD-speler:
DVD-speler:
Kooktoestel & brandstof:
4 pit(ten) Gas
Oven:
Koelkast & voeding:
Elektrisch
Koelkast en Vriezer 24 volt
Verwarming:
CV Houtkachel en CV op dieselolie

Motor en elektra

Aantal identieke motoren:
1
Start type:
Elektrisch
Type:
Binnenboord
Merk:
Iveco 8061 M12 zes cylinder 120 pk
Model:
Iveco 8061 M12 zes cylinder 120 pk
Serienummer:
804238
Bouwjaar:
Ongeveer 1990
Aantal cilinders:
6
Vermogen:
120 pk
Urenteller:
Brandstof:
Diesel
Keerkoppeling:
Velvet
Overbrenging:
Schroefas
Voortstuwing:
Schroef
Koeling:
Indirect
Brandstoftank aantal:
2
750 liter voor motor en 450 liter voor CV
Materiaal brandstoftank:
Staal
Brandstoftankmeter:
Glaspeil
Toerenteller:
Oliedrukmeter:
Temperatuurmeter:
Accu:
5 x
4 serviceaccu's van 250AH (1000AH totaal) en startaccu 12 v 130AH
Acculader:
Via omvormer Mastervolt 3000 w max laden 100 A
Dynamo:
24 V drietraps 100 A
Omvormer:
3.000 Watt
Voltmeter:
Mastervolt
Walstroom:
Walstroomkabel:
Voltage:
12V 24V 220V

Navigatie en elektronica

Kompas:
Dieptemeter:
Windmeter:
Airmar PB 200
Navigatieverlichting:
Kaarten, gidsen:
Autopilot:
Raymarine P70 met afstandbediening
GPS:
Stentec
Kaartplotter:
pc Stentec
AIS:
Alleen ontvanger
Marifoon:
Weatherfax/Navtex:

Tuigage

Type tuigage:
Gaffel
Aantal masten:
1
Mast materiaal:
Hout
Boegspriet + type:
Uitschuifbaar
Verstaging:
Staaldraad
Zeilen materiaal:
Polyant AP 410 gr en 320/360 (kluivers)
Zeilmaker:
United Baltic Sails
Grootzeil:
64,36 m2 (3 reven mogelijk)
Fok:
43,42 m2 (2 reven mogelijk)
Kluiver:
groot 33,27 m2 en klein 16,48 m2
Lieren:
Tuiglier (strikwerda) fokkelier en anker/stijklier Hydraulisch en hand
Hydraulische lieren:
3
Opmerkingen:
  • Tuiglier (strikwerda) fokkelier en anker/stijklier Hydraulisch en hand.
  • Leverancier rondhouten Jachtwerf Prins Workum
  • Gestraald Bovenwaterlijn  2003
  • Verfsysteem: Sigma Dur 2- componenten

Uitrusting buitenom

Ankers & materiaal:
Kluisanker 85 kg
Anker bevestiging:
Ketting
Ankerlier:
Hydraulisch
Dekzeil(en):
Volledige wintertent met aluminium frame
Zwemtrap:
Aan roer Bronzen treden
Strijkinstallatie:
Met bokkepoten en met ankerlier (hydraulisch)
Bijboot:
Niet inclusief
Bijboot buitenboordmotor:
Niet inclusief
Stootwillen, lijnen:
Opmerkingen:
  • Boek over de WL 18 Auteur Peter Tolsma/ IJsbrand Dijkstra  2020

Algemene informatie

Afmetingen:

14,20 m x 4,63 m x 1,10 m

Bouwjaar:

1916

Materiaal:

Staal

Motor:

Iveco 8061 M12 zes cylinder 120 pk

Vraagprijs:

€ 275.000

Ligplaats:

Op aanvraag

Delen

Stuur de advertentie van de Lemsteraak Roefuitvoering Jachtuitvoering door naar een vriend

Naam vriend:*
E-mail vriend:*
Uw naam:*
Uw e-mail:*
Ik ontvang graag een kopie
Subject
Opmerkingen:
* Verplicht veld
Doorsturen Printen Meer info

Vraag meer informatie over de Lemsteraak Roefuitvoering Jachtuitvoering

Subject:
* verplicht veld